آموزش دکمه‌های آسانسور

سعی می کنیم در این مقاله معانی همه دکمه های آسانسور را بصورت کامل شرح دهیم. شما نیز ممکن است هنگام سوار شدن و مواجه شدن با انواع دکمه‌های آسانسور، سر درگم شده و غیر از دکمه‌های عدد که بیانگر طبقه مربوطه هستند، سایر شاسی‌ها که نمادهای مختلف دارند برایتان نامفهوم باشند.

بسته به سیستم آسانسور، محل استفاده و کشور مربوطه، در پنل آسانسور از انواع حروف ممکن است استفاده شده باشد؛ مانند حروف انگلیسی M، G، C، P و B که هر کدام ‌می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. اما به طور کلی این نمادها برای نشان دادن طبقات یا عملکردهای مختلف آسانسور استفاده ‌می‌شوند.

معرفی دکمه‌های آسانسور

معنی کلید‌های آسانسور و نمادهای M، G، C، P و B در پنل آسانسور بسته به نوع آسانسور ‌می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، در ادامه برخی از رایج ترین معانی را برای شما شرح داده‌ایم:

حرف g بر روی دکمه آسانسور یعنی چه؟

“G” اول کلمه Ground و به مفهوم”طبقه همکف” است. در برخی کشورها، پایین طبقه اول هر ساختمان، طبقه همکف نام‌گذاری می‌شود.

در کشورهای معدودی نیز، طبقه اول وجود نداشته و بالای طبقه همکف را طبقه دوم می‌نامند. گاهی نیز به جای همکف، طبقه اول نامیده و بالای آن طبقه دوم محسوب می‌شود.

G نماد زمین بوده و نزدیک ترین طبقه به بیرون ساختمان است و معمولاً افراد از طریق این طبقه وارد و خارج ساختمان می‌شوند.

در حالت کلی در جواب این سوال که حرف جی بر روی دکمه آسانسور یعنی چه؟ باید گفت که این نماد معمولاً نمایانگر طبقه همکف یا پایین ترین سطح ساختمان است. همچنین ممکن است برای نشان دادن سطحی که خروجی‌های اضطراری ساختمان در آن قرار دارند استفاده شود.

حرف m بر روی دکمه آسانسور یعنی چه؟

این علامت (M) اغلب مخفف “Main” انگلیسی به معنی اصلی یا “لابی” است و طبقه اصلی ساختمان را نشان ‌می‌دهد. همچنین ممکن است برای نشان دادن سطح پارکینگ آسانسور یا سطحی که اتاق نگهداری آسانسور در آن قرار دارد استفاده شود.

گاهی «M» به معنی میزان‌سن نیز مطرح می‌شود که نوعی “نیم طبقه” است که پایین‌تر از طبقه همکف قرار دارد اما مانند زیرزمین نیست بلکه چند پله است که با بالا رفتن از آن به همکف می‌توانید برسید.

معنی حرف b بر روی دکمه آسانسور چیست؟

 

کلید آسانسور مدل LG300

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که از خود بپرسید حرف b بر روی دکمه آسانسور یعنی چه؟ حرف b در آسانسور به زیرزمین اطلاق می‌شود.

در ساختمان‌هایی که چندین سطح زیرزمینی دارند، زیرزمین‌ها به سمت پایین شماره‌گذاری می‌شوند، به این صورت که نزدیک‌ترین سطح به سطح زمین اولین زیرزمین و “1B”، پایین‌تر از آن “2B” قرار دارد و الی آخر.

در مکانهای دیگر معنی حرف ب بر روی دکمه آسانسور چیست؟ این نماد اغلب نمایانگر سطح زیرزمین ساختمان‌هایی است که ممکن است محل ذخیره سازی، اتاق‌های مکانیکی یا سایر فضاهای غیر عمومی باشند. همچنین ممکن است برای نشان دادن سطحی که اسکله‌های بارگیری و تخلیه در آن قرار دارند استفاده شود.

از دیگر کاربردهای نماد B (دکمه) روی پانل آسانسور می‌توان به دکمه‌های تماسی اشاره کرد که مسافران برای درخواست خدمات از آسانسور استفاده می‌کنند. این دکمه‌ها معمولاً با شماره‌های طبقه‌ای که مسافران می‌خواهند به آن سفر کنند، مشخص می‌شوند.

حرف c بر روی دکمه آسانسور یعنی چه ؟

این نماد اغلب نمایانگر سطح پارکینگ تعیین شده یا سطحی است که در آن پارکینگ در دسترس است. همچنین ممکن است برای نشان دادن سطحی استفاده شود که در آن یک مکان عمومی با تسهیلات قرار دارد، مانند کافه، رستوران و یا اتاق کنفرانس.

حرف C اول کلمه Concourse به معنی محل اجتماع بوده در ساختمان‌های مسکونی کمتر می‌توانید ببینید و اغلب در ساختمان‌هایی که دارای سالن‌های قطار یا عرشه‌های دو طبقه هستند، استفاده می‌شود.

در این ساختمان‌ها، دکمه C نشان‌دهنده طبقه‌ای است که سالن قطار ایستگاه راه آهن در آن قرار دارد همچنین در مورد ایستگاه مترو یا ساختمان‌های اداری بزرگ و بیمارستان نیز استفاده می‌گردد.

در برخی موارد، دکمه C ممکن است برای نشان‌دهنده طبقه‌ای باشد که یک سرویس با امکانات مشترک در آن قرار دارد به عنوان مثال، در یک هتل، دکمه C ممکن است نشان‌دهنده طبقه‌ای باشد که رستوران یا سالن کنفرانس در آن قرار دارد.

در ایران، دکمه C معمولاً با عبارت “فضای عمومی” یا “محل اجتماع” ترجمه می‌شود.

در کشورهای دیگر کاراکتر C روی پانل آسانسور گاهی نشان‌دهنده این است که آسانسور در حال حاضر در حال سرویس است و ‌می‌توان از آن برای رفت و آمد بین طبقات استفاده کرد. اگر علامت C روشن نباشد به این معنی است که آسانسور برای استفاده در دسترس نیست.

حرف p بر روی دکمه آسانسور یعنی چه؟

اگر از خود می‌پرسید که حرف پ بر روی دکمه آسانسور یعنی چه باید بگوییم که P معمولاً مخفف کلمه “Parking” است که به معنی تحت الفظی پارکینگ بوده و در ساختمان‌هایی که دارای پارکینگ هستند، از دکمه P استفاده می‌شود که دکمه P نشان‌دهنده طبقه‌ای است که پارکینگ در آن قرار دارد.

گاهی نیز علامت P در پانل آسانسور نشان ‌می‌دهد که آسانسور در حال حاضر حرکت نمی‌کند و در طبقه خاصی پارک شده است که ممکن است طبقه ای باشد که معمولاً از آسانسور استفاده ‌می‌شود، مانند لابی یا طبقه اصلی ساختمان.

در برخی موارد، دکمه P ممکن است برای نشان‌ دادن طبقه‌ای که یک سرویس یا امکانات مرتبط با پارکینگ در آن قرار دارد، استفاده شود.

مثلا، در یک ساختمان تجاری، دکمه P ممکن است نشان‌دهنده انبار یا اتاق کنترل پارکینگ باشد که با فشردن شاسی P به طبقه مربوطه می‌توانید بروید.

این نماد گاهی نیز برای نشان دادن طبقه ای استفاده ‌می‌شود که در آن بخش یا خدمات خاصی مانند قسمت پذیرش، دفاتر اداری یا مرکز خدمات مشتریان قرار دارد.

در ایران، دکمه پی آسانسور معمولا با عبارت “پارکینگ” ترجمه می‌شود.

در برخی ساختمان‌ها، دکمه P ممکن است به صورت ترکیبی با اعداد استفاده شود. به عنوان مثال، در یک ساختمانی که دارای دو طبقه پارکینگ است، ممکن است دو دکمه P1 وP2 وجود داشته باشد. در این حالت، دکمه P1 نشان‌دهنده طبقه اول پارکینگ و دکمه P2 نشان‌دهنده طبقه دوم پارکینگ است.

  • در جدول زیر راهنمای دکمه‌های آسانسور قابل مشاهده است:

 

علامت دکمه‌های آسانسور
کاربرد دکمه‌های آسانسور
M
طبقه اصلی یا لابی
G
طبقه همکف
C
فضای عمومی یا محل اجتماع
P
پارکینگ و گاهی پنت‌هاوس
B
زیرزمین

 

 

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *